Haminan naapureissa tapahtuu isoja asioita. Vaalimaalla Virolahdella on aloitettu massiivisen Zsar Outlet Villagen rakentaminen. Kotkassa kaupunginvaltuusto päätti vastikään uuden tapahtumakeskuksen rakentamisesta Kantasatamaan.
Vaalimaan investoinnin taso kipuaa 40 miljoonaan ja valmista pitäisi olla ensi vuonna. Kotkan tapahtumakeskuksen hintalapuksi areenoineen on laskettu 136 miljoonaa. Oma hintalappunsa tulee myös ammattikorkeakoulu Xamk:lle rakennettavalle kampukselle.
Kantasatama-hankkeelle luvataan muutaman vuoden kuluessa 400 uutta työpaikkaa!
Jos suunnitelmat pääsevät maaliin, molemmilla hankkeilla on mittava työllistävä merkitys jo rakennusvaiheessa. Pelkästään Vaalimaan Zsar Outlet Villageen tulee heti 65 myymälää. Tuotemerkkejä on kuin Pariisissa: Hugo Boss, Armani, Guess, Le Crouset, Maya Maya ja paljon muuta. Kun Vaalimaa-hankkeen toinen vaihe valmistuu, myymälöitten määrä nousee toiselle sadalle ja ravintolapaikkojakin suunnitelmissa on yli 1 000 hengelle.
Katsot sitten itään tai länteen, investoinnit tuntuvat hurjan suurilta. Tiloja rakennetaan vaatekaupalle, viihteelle ja vapaa-ajan tarpeille, mutta riittääkö suurille kaupallisille hankkeille asiakaskuntaa? Vaalimaalla on laskettu, että Zsar Outletin vaikutuspiirissä on 1,5 miljoonaa suomalaista ja päälle 7 miljoonaa venäläistä rajan takaa. Onko outlet-tyyppisten myymälöiden aika jo ohi, kuten esimerkiksi USA:ssa ja monissa muissakin maissa!
Jos ja kun molemmat Vaalimaan ja Kotkan hankkeet toteutuvat, onnistuessaan ne hyödyttävät kiistatta koko seutukuntaa ja myös Haminaa, josta löytyy työvoimaa. Hamina myös tarjoaa kernaasti hankkeiden henkilökunnalle asuntoja ja koulutuspalveluja.
Moni on jo leimannut hankkeet utopioiksi, mutta Haminan ja haminalaisten kannalta hankkeiden onnistuminen olisi kiistatta parempi ratkaisu.