Haminan liikennekulttuuri saa hyvän arvosanan liikenteen suurkuluttajilta kahdelta ammattiautoilijalta. Jokaisessa kaupungissa on omat liikennesolmunsa, niin Haminassakin, mutta niistä selviää maltilla ja kohteliaisuudella.
Yle Kymenlaakson artikkeli otsikoitiin iltalehtien lööppien lailla: ”Kaupunki pulassa villiintyneiden autoilijoiden kanssa – joudumme estämään heitä puomeilla ajamasta kävelykaduille”.
Haminan tiemestaria sijaistanut rakennuttajainsinööri Jorma Kauppila kuittaa Ylen otsikoinnin tarkoitushakuiseksi.
– Liikennemerkkejä kunnioitetaan ja ei-kunnioiteta Haminassa samalla tavalla kuin muuallakin. Ei näissä jutuissa palkintoja jaeta, sanoo Kauppila.
20 vuotta taksia työkseen ajanut Juha Klemola vakuuttaa, että maltti on edelleen kovaa valuuttaa liikenteessä. Muutamat pysäköintialueet ja niiltä poistuminen vaativat yhä totuttelua autoilijoilta.
– Torikatu on ollut niin pitkään pysäköintialueena, että se tiedostetaan hyvin. Uimahallin edustan osuus Puistokatua on uusi pysäköintialueena. Vaikka alueen statusta on painotettu korotetuilla suojateillä ja vielä kärjelläänolevilla kolmioilla, kaikille se ei ole vieläkään avautunut.
Klemola kertoo, että lähes päivittäin Puistokadun P-paikalta joku on tunkemassa oikealta suoraan taksin eteen. Tiukimpia tilanteita tulee, kun Tokmanin parkkipaikalta Rautatiekadulle ajava ei huomaa vastapäiseltä Karjakadulta tulevaa liikennetä.
– Liikenteessä voi joustaa, vaikka tietää oikeassa olevansakin. Yhteistyötä, sitä joustava liikenne on, painottaa Klemola.
Bussia työkseen 38 vuotta veivannut Heikki Liikkanen antaa Klemolan lailla täydet pisteet Haminan lukuisille kiertoliittymille:
– Erityisen onnistuneena pidän Kotisaaren liittymää, joka kyllä tappaa sopivasti vauhdin kiireiseltäkin. Joissakin kiertoliittymissä olen havainnut turhan vauhdikasta ajoa, mutta kiertoliittymissäkään ei kenelläkään ole päälleajo-oikeutta, painottaa Liikkanen.
Yksi Haminan erikoisuuksissa on Raatihuoneentori liikenneratkaisuineen. Sekin on Liikkasen mielestä selkeä ja yksinkertainen:
– Raatihuoneentoria kiertää kaksikaistainen yksisuuntainen ajorata. Ajamiseen on siinäkin omat selvät sääntönsä.
Liikenneraivo ei kuulu Liikkasen mukaan auton rattiin. Raivoamisen sijaan hän suosittelee kohteliaisuutta:
– Olen ajanut monessa liikennekulttuurissa ja monessa maassa, eikä Haminan liikennekulttuurissa ole mitään hävettävää, painottaa Liikkanen.