Syttyvätkö meijän jouluvalot tänä jouluna? Seuraa keräyksen etenemistä.

Seminaarin vetovoiman takaa tasokas kattaus

Kymenlaakson Kauppakamarin perinteinen syysseminaari Suunta2017 kiinnosti jälleen kovin kymenlaaksolaista yrittäjäkuntaa. RUK:n Maneesiin kokoontui lähes 200 asianharrastajaa.

Yksi odotetuimmista vieraista oli muutama vuosi sitten parin kaverinsa kanssa Finlaysonin tekstiilitehtaan ostanut Jukka Kurttila, jonka aikaisempi ura oli mainosalalla.

– 100 vuotta tappiokierteessä olleen tehtaan ostamista pidettiin hulluna hankkeena. Olemme kuitenkin saaneet asioita toimimaan. Viime vuonna kasvoimme 53 % laskevilla markkinoilla, kyllä sekin jotakin osoittaa, kertoi Kurttila värikkääseen tyyliinsä.

Koko tekstiiliala on vuosikymmenet yrittänyt Suomessa sumuttaa sitä, että tuotteet asiallisesti valmistetaan ulkomailla halvalla työvoimalla. Finlayson on ja pysyy Suomessa, pääkonttori, hallinto, markkinointi ja suunnittelu, vaikka tuotanto onkin ulkomailla.

Kurttila veti perspektiiviä pitkälle 1800-luvulle, jolloin suuret tehtaat kantoivat rinta kaarella myös yhteiskunnallista vastuutaan, oli kouluja, uimahalleja ja muuta.

– Yrittämisen aate on voiton maksimoimista ja hyvinvointiyhteiskunta on rapautumassa. Nyt on yhteiskuntavastuuta palaamassa myös yrityksiin ja Finlayson aikoo tehdä siinä oman osuutensa. Toimme myös historiaa takaisin brändiimme.

Kun Finlaysonin liikevaihto oli laskenut sen 100 vuotta, ei ostohintakaan enää huimannut. Pankkimiesten kanssa seurustelua kauppa kuitenkin edellytti.

– Yrityksen arvot reivattiin oitis uuteen asentoon, vanhat eivät kelvanneet. Talolta puuttui strategia.

Mainontaan yritys ei ole Kurttilan johdolla suuremmin satsannut. Linjaukset ovat olleet sellaisia, että median uutisointi on hoitanut myös mainonnan.

– Julkistettuamme Tom of Finland -tekstiilit facebookiin perustettiin useita meitä vastustaneita boikottiryhmiä. Puolustajamme kuitenkin kävivät niiden kimppuun ja boikotti hiipui.

Talon 10 aluepäälliköstä 9 pelkäsi satsaamista Tom of Finlandiin, mutta…

– Lopulta myös Turun konttorimme hihkaisi, että mekö muka olemme suvaitsemattomia möllejä! Jos Tom of Finland olisi ruotsalainen, se olisi kaupallistettu jo 30 vuotta sitten!

Kymenlaakson Kauppakamarin toimitusjohtaja Jouko Lehtoranta hykerteli onnistuneen seminaarin jälkeen. Mielihyvän takasi ennätysosanotto. Kahdeksan kiireisen puhujan saaminen samalle estradille teetti töitä. Kun seminaari oli järjestyksessään jo seitsemäs, lavalla on tähän mennessä käynyt jo noin 60 maamme eturivin yritysjohtajaa.

– Uskon, että Finlaysonin Jukka Kurttilan rohkeus kannusti muitakin riskinottoon, arvioi Lehtoranta.

Suunta2017 – leading passion -seminaarissa esiintyivät Kurttilan ja Pesosen lisäksi kenraalimajuri Ilkka Korkeamäki Maanpuolustuskorkeakoulusta, MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund, Fondia Oy:n kaupallinen johtaja Marianne Saarikko Janson, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Lääkärikeskus Aavan toimitusjohtaja Raija Tapio sekä Googlen Ari Lampela.

Seminaarin aloitti Reeta Westman esittäen herkästi laulun Täällä Pohjantähden alla. Seminaaripäivän isäntänä oli TV:stä tuttu Arto Nyberg.

Lue lisää aiheesta:

Black Friday Reimari 7.10. - 27.11. asti
Previous slide
Next slide

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli