Haminan talousalueen uutislehti

UPM teki oman ratkaisunsa

Metsäjätti UPM ilmoitti viime viikolla massiivisista investointihankkeistaan Kotkan Mussalon satamaan. Biojalostamoa konserni kaavailee entisen Höyryvoiman tontille, mittava selluterminaali sijoittuisi Mussalon sataman länsilaidan satamalaajennukselle.

Molemmille hankkeille vaihtoehtona oli Haminan satama, mutta perusteellisessa vertailussa Mussalo voitti.

Haminalaisilla on kaksijakoiset muistot UPM:n liikenteestä Haminan satamassa. Liikenne tyssäsi laajamittaisena kymmenisen vuotta sitten. Väännettyään kättä silloisen satamajohtaja Herralan kanssa UPM ilmoitti siirtävänsä liikenteen Kotkaan, jossa toimintaympäristö on yrityksen mukaan parempi. Pian UPM:n lähdön jälkeen Haminan satamasta läksi myös ahtausyhtiö Steveco.

Sopii arvailla, mikä merkitys noilla vuosien takaisilla asioilla on nyt ollut UPM:n ratkaisuihin, vaikka UPM onkin tuonut selluliikennettään takaisin Haminaankin.

Haminan satamankin aika tulee vielä. Sataman sijainti on erinomainen ja vapaita alueita on suurillekin laitoksille. Oikea hetki on tulossa, kukaan vain ei vielä tiedä, milloin.

HaminaKotkan Satama Oy on ollut perustamisensa 2011 jälkeen menestys. Kulunut vuosi on jälleen näyttänyt merkittäviä kasvulukuja, ja osansa menestyksestä saa myös Haminan kaupunki, joka omistaa satamasta 40 %. Kalliiksi tulleeseen naapurikateuteen ei nyt ole aihetta.

Haminassa sataman keskiössä tulevina vuosina ovat Kazakstaniin öljyteollisuuden tarpeisiin laivattavat jättikokoiset modulit, joista ensimmäiset lähtevät jo ensi kesänä pitkin Venäjän jokia ja kanavia kohti osoitemaataan. Modulien kuljetukset kestävät vähintään kaksi vuotta.

Lisääntyvät sahatavaran laivaukset ovat nestetransiton ohella jatkossakin Haminan sataman merkittävintä liikennettä.

Jaa kirjoitus somessa

Lähetä tai printtaa kirjoitus

Previous slide
Next slide