Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Uuteen aikaan taksipalveluissa

Kesäkuun vaihduttua heinäkuuksi alkoi Suomen taksiliikenteessä uusi aikakausi. Taksilupien saannin helpottaminen on jo muutaman päivän aikana johtanut satoihin ja satoihin uusiin taksilupahakemuksiin. Uusien lupien määrä lienee jo moninkertainen verrattuna taksiliikenteestä luopuneiden määrään.

Taksit palvelevat jatkossakin, mutta monipuolisinta palvelu lienee suurissa keskuksissa, joissa on potentiaalisia asiakkaita eniten. Samalla suuret massat houkuttavat väärinkäytöksiin.

Riittääkö takseja lainkaan pikkukuntiin ja syrjäkylille, se nähdään muutamien viikkojen kuluessa.

Taksiliikenteen harjoittaminen edellyttää Trafilta haettavaa taksinkuljettajan ajolupaa. Aikaisemmin luvat haettiin ja myönnettiin ELY-keskuksista. Luvan hakeminen käy sähköpostilla, joten jo sunnuntaina oli Trafin postissa yli 700 hakemusta.

Lupien määrää ei enää rajoiteta keinotekoisesti, vaan luvansaanut taksari voi tarjota kyytejä koko maassa. Kalustovaatimuksissa mennään tasossa raikkaasti alaspäin, kun taksitoimintaa voi luvan saatuaan harjoittaa vaikka mopoautolla tai paketti- tai kuorma-autolla.

Taksilupa ei myöskään ole enää autokohtainen, vaan samalla luvalla voi kuljettajalla olla käytössään vaikka perheen kaikki autot.

Kuun vaihteesta lähtien moni muukaan asia ei taksimaailmassa ollut kuin ennen. Luvansaamisen kriteerit ovat väljät, hakijalta vaaditaan vain taksinkuljettajan tutkinto, joita Kymenlaakson Taksikin on kouluttanut vuosikausia. Nyt ei koulutus ole kynnyksenä, riittää, kun suorittaa tutkinnon.

Asiakkaan kannalta hinnoittelun kirjavuudesta löytyvät pahimmat miinat. Yrittäjän on ilmoitettava kyydistä perimänsä hinta etukäteen, mutta taksamittaria ei enää vaadita. Tässä vaaditaan tarkkuutta myös asiakkaalta.

Jaa kirjoitus somessa

Lähetä tai printtaa kirjoitus