Autoverotaulukon rukkaaminen uuteen uskoon pikapäätöksellä saa autokaupalta täydet pisteet. Kun uusi autojen päästöihin perustuva WLTP-mittaus astui voimaan syyskuussa, kalliimpien autojen myynti törmäsi seinään. Niiden uusia hintoja päästömittaus kohteli rankasti ja ratkaisu johti siihen, että maahamme on syyskuun – marraskuun aikana tuotu ennätysmäärä kallista käytettyä autokalustoa Euroopasta.
Epäterveen tilanteen korjaamiseksi hallitus päätti oikaista syyskuussa voimaanastuneet verotaulukot pikapäätöksellä, joka astui voimaan maanantaina 3.12. Uusien autojen hinnat laskivat halvimmista kalliimpiin, kalliimmat eniten.
Hallituksen ratkaisu oli joululahja autokaupalle. Kun kauppa ennen veromuutosta viime elokuussa kävi rajumyrskynä, syyskuussa alkoi jääkausi WLTP-mittaustekniikan myötä. Alunperin vasta vuodenvaihteeseen luvattu verotaulukoiden oikaisu pikapäätöksellä poisti epätietoisuuden. Veromuutoksen toteuttamistapa tuli kaupan kannalta kuin oppikirjasta, yllättäen ja yön yli.
Autoveroon tullut muutos leikkaa valtion tuloja noin 90 miljoonalla, mutta autoilun maksumiehen roolia ei se heilauttanut kuitenkaan mihinkään. Autoilulta verotetaan edelleenkin miljardeja (vuoden 2017 tilastoissa yli 8 miljardia), mutta takaisin väylänpitoon, teiden uusinvestointeihin ja korjauksiin autoilun rahaa palaa vain 1,27 miljardia.
Suurimmat maksut autoilulta revitään autoverojen ohella polttoaineveroina ja alv-maksuina, joita kerätään autojen myynnistä, polttoaineista, varaosista ja kaikesta huolto- ja korjaustoiminnasta. Pelkästään polttoaineverojen osuus oli 2,9 miljardia euroa, joten polttoaineiden hintoja on turha päivitellä enää mittarilla.
Kun raha ei oikein riitä parempaan kalustoon Suomen autokannan keski-ikä on yhä Euroopan viidenneksi korkein eli 11,8 vuotta. Alkusyksyn käytetyn auton myyntipiikki ei keski-ikää pitkässä juoksussa ainakaan laske