Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Fintoilin biotuotetehdas HaminaKotkan satamaan

Fintoilin toimitusjohtaja Jukka Ravaska esitteli yrityksen suunnitelmia Haminassa.

Fintoil ja HaminaKotka Satama Oy ovat kirjoittaneet sopimuksen, että Fintoil rakentaa raakamäntyöljyn tislaamolaitoksen Haminan nestesatamaan. Rakentaminen aloitetaan, kun yhtiö on saanut ympäristö- ja rakennusluvat, arviolta aikaisintaan vuoden 2020 loppupuolella.

Noin 1,5 vuotta jatkuneet rakentavahenkiset neuvottelut päättyivät sijoittautumissopimukseen. Aiesopimus Fintoilin ja HaminaKotka Satama Oy:n välillä allekirjoitettiin viime heinäkuussa.

– Kyseessä on merkittävä rakennushanke, joka lisää sataman liikennettä ja työllistää paikallisia ihmisiä ja yrityksiä, HaminaKotka Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski toteaa.

Mäntyöljy on havuselluntuotannon sivutuote. Se on havupuun luonnollinen pihka-ainesosa, joka erotetaan selluloosasta keiton yhteydessä. Mäntyöljyllä ja siitä erotettavilla tuotteilla on alhainen hiilijalanjälki.

Tislaamon kapasiteetti on yhteensä noin 200 000 tonnia vuodessa ja suuri osa tuotteista menee biodieselin tuotantoon. Muut yhtiön tuottamat biokemikaalit, tärpätti ja mäntyhartsi, korvaavat fossiilisista raaka-aineista tehtäviä kemiallisia tuotteita.

Vientilaivaukset suuntautuvat pääasiassa Eurooppaan, USA:han ja Aasiaan.

Tuotantoprosessissa ei synny jätteitä, vähäiset hajukaasut poltetaan ja jäähdytysvedet ohjataan kunnalliseen vesilaitokseen. Yhtiön oma energiantarve katetaan maakaasulla tai polttamalla omia jakeita. Fintoilin kokonaisvaikutus on ympäristöön on vähäinen.

– Tunnistamme ympäristövastuun. Haluamme olla osa kestävää kehitystä, Fintoil Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ravaska kertoo.

HaminaKotkan Satama valikoitui biotuotetehtaan sijoituspaikaksi pitkän, mutta lopulta helpon harkinnan jälkeen.

– Satama on kaikilta kanteilta optimaalinen sijoituspaikka – logistisesti ihanteellinen sekä ovi oivalliseen infraan ja ekosysteemiin. Bonusta on annettava myös sataman asiantuntevalle henkilöstölle, joka on tehnyt sijoittautumisestamme helppoa, Ravaska kommentoi.

Lue lisää aiheesta:

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli