Haminan koulut osallistuivat ansiokkaasti Taksvärkki ry:n Lukuralliin, jonka tavoitteena on innostaa koululaiset lukemaan ja lisätä ymmärrystä lukutaidon merkityksestä.
Lukurallissa oppilaat lukivat neljän viikon ajan kotona ja koulussa. Lukurallin tavoitteena oli sytyttää koululaisten kipinä lukemiseen. Samalla tuettiin lasten ja nuorten koulutusta globaalissa etelässä, tällä kerralla Malawissa.
– Lukuralli on suunniteltu nimenoman alakouluille. Tulosta tuli heti, kun saimme lasten vanhemmat innostumaan asiasta. Kouluissa luettiin mutta ennenkaikkea myös kotona, paljasti opettaja Nina Kärkkäinen Poitsilan koulusta.
Kärkkäisen ja Tuija Avelan 1-2-luokat voittivat tasaisen kilpailun, kun jokainen luokkien 20 oppilaasta luki tai kuunteli satuja keskimäärin 35 minuuttia jokaisena päivänä neljän viikon aikana!
Tiukassa kisassa toiseksi sijoittui Vehkalahden koulun 4B-luokka 32 minuutin päiväkeskiarvolla ja kolmas oli Neuvottoman koulun 5. luokka 30 minuutin keskiarvolla.
Haminasta Lukuralliin ilmoittautui mukaan seitsemän koulua: Pappilansalmi, Vehkalahti, Poitsila, Neuvoton, Kannusjärvi, Uusi-Summa ja Aseman koulu.
Lukuralliin osallistujia tulee lukuvuoden aikana lisää, sillä osa kouluista on päättänyt lähteä mukaan myöhemmin. Lukuralliin voi osallistua lukuvuoteen sopivana neljän viikon kestoisena ajanjaksona.
Lukurallin lukupassiin merkitään suoritukseksi oman lukemisen lisäksi myös ääneenlukuhetken, joko sellaisen, jossa oppilas on itse lukenut ääneen muille oppilaille, pikkusisaruksille tai vaikka isovanhemmille tai kavereille, tai esim. iltasadun kuuntelun.
Haminan Lukurallin käynnistyessä viime syksynä Anna-Maija Järvi-Herlevi toimi kuntataiteilijana.
– Kiersin kouluissa kertomassa Lukurallin lisäksi kirjailijan työstä ja samalla pidin runotyöpajoja alakoulujen oppilaille. Koulujen ja oppilaiden syttyminen ja innostuminen lukemisesta oli hieno yllätys. Nyt me haminalaiset haastamme myös naapurikuntiemme ja koko Kymenlaakson koululaiset Lukuralliin! sanoi Järvi-Herlevi.
– Sujuva lukutaito ei ole itsestäänselvyys. Kotien yhteinen lukuharrastus on oivallinen keino tasoittaa eroja, joita lukutaidossa on.
Poitsilan koulun voittoshekin vastaanotti globaalikasvatuksen suunnittelija Hanna Hjerppe Taksvärkki ry:stä.
– Tiedossa on, että lukemisen taito on hiipunut maamme peruskoulun ylimmillä luokilla, ehkä eniten poikien keskuudessa. Lukurallin tavoitteena on innostaa myös perheet entistä enemmän kannustamaan lapsiaan lukemaan, sanoi Hjerppe.