Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Ruokaravintolat etsivät luovia ratkaisuja

Ravintolapäällikkö Petri Malmberg lounasruoan jakelussa.

Perinteinen lounasruokailu ravintoloissa on loppunut koronaviruksen myötä. Ahtaalle joutuneet yrittäjät ovat kehitelleet hätäapuna lounaspakettien kotiinkuljetusta, josta seuraava vaihtoehto on ravintolan sulkeminen kokonaan.

Lounashuone Kerhon Aki Porkka sulki ovensa jo viikko sitten keskiviikkona ennen valtiovallan mahtikäskyä.

– Lounasvieraitten määrä putosi viimeisinä päivinä neljännekseen eikä parempaa ole näkyvissä. Jouduimme lomauttamaan koko henkilökunnan ja siirrämme työpanoksemme nyt kokonaan toiseen ravintolaamme Lounashuone Eagleen, jossa toiminta jatkuu henkilöstöravintolana, kertoo Porkka omasta ja vaimonsa Päivi Kaijan ratkaisusta.

Koronavirus on vaikuttanut jo koko tulevaan kesään, vaikka virus on ollut ajankohtainen meillä Suomessa vasta muutamia viikkoja.

– Kaikki kesän varauksemme on peruttu, niitä oli melkoinen nivaska. Luovuimme tässä paikassa myös noutoruoan tarjoamisesta. Tarjolla Haminan päässä olisi ollut vain tappioita, arvioi Porkka.

Kotiinkuljetus on noutoruoan lisäksi vaihtoehto tilanteessa, jossa ravintolaruoan tarjoaminen omissa tiloissa on mahdotonta.

Ravimäki Oy:n omistama ravintola Pinteli on ollut kotiinkuljetuslinjalla jo kymmenisen vuotta.

– Kuljetamme ruoka-annoksia kotien lisäksi myös työpaikoille. Tavara lähtee keittiöstämme jokaisena arkipäivänä lämpölaatikoihin pakattuina, sanoo Ravimäki Oy:n ravintolapäällikkö Petri Malmberg.

– Tilauksia vastaanotamme sekä netissä että puhelimitse. Seuraavan viikon ruokalistat toimitamme asiakkaillemme perjantaina kuljetuksen yhteydessä ja lounaslistamme on esillä myös netissä.

– Kotiinkuljetuksiin olemme valmiina panostamaan lisääkin.

Rene Rahikka haminalaisesta ravintola mon­ amista sanoo, että  ainakaan välittömästi heillä eivät uunit kylmene.

– Kun asiakkaita ei voi ottaa sisään, panostamme ulosmyyntiin. Menu on suppeampi mutta samalla myös edullisempi. Onhan tämä kuin löysässä hirressä roikkuisi, arvioi Rahikka.

Nettikauppojen palvelut ovat koronaviruksen vaikutuksesta moninkertaistuneet.

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli