Ruokaostokset verkossa on K-kauppojen uusi hittituote. Ostokset voi tilat verkossa ja lystin voi maksaa joko verkkomaksuna tai pankki-/luottokortilla vastaanotettaessa tilausta.
Haminalaisen K-Supermarket Kanuunan kauppias Ville Meronen sanoo, että koronavirus on saanut verkkokaupan ällistyttävään vauhtiin myös elintarvikepuolella, hän puhuu jo nelinumeroisista kasvuprosenteista.
– Onhan Keskolla ollut verkkokauppaa jo pitkään, mutta ruoan osuus ostoksista on ollut korkeintaan pari prosenttia, sanoo Meronen.
Kun ruoan verkkokauppa räjähtää moninkertaiseksi, kysynnän tyydyttäminen vaatii kaupalta uusia panostuksia.
– Verkkokauppa työllistää meillä 10 hengen tiimin. K-Supermarket Kanuunan verkkokaupasta vastaa Ruokavaunu Oy.
K-supermarket Kanuuna on panostanut rajun kysynnän paineessa myös kylmälaitteisiin, sillä kuljetukset hoidetaan kylmälaittein varustetuilla autoilla, joista on nyt jopa pulaa.
– Olemme ottaneet sen mitä on saatu. Kysynnän huippua eletään muuallakin ja tarpeet ovat samat.
Kauppias Meronen myöntää, että ruoan verkkokaupalla ei ole Kanuunalle suurta liiketaloudellista merkitystä:
– Koen, että tehtävämme on vastata nyt kysyntään mahdollisuuksien mukaan. Nähtäväksi jää, mille tasolle ruoan osuus verkkokaupassa asettuu koronapandemian hellitettyä, pohtii Meronen.
K-kauppojen verkko-ostokset hoituvat netissä osoitteesta k-ruoka.fi, josta löytyvät maan kaikki K-kaupat, jotka tarjoavat verkko-ostoksia. Järjestelmää ylläpitää Kesko.
Kesko on myös avannut ikäihmisille suunnatun puhelinpalvelun helpottamaan verkkoasiointia. Palvelunumero on 060002325 ja tämä on avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16.
– Koronaviruksen riskiryhmien ikäihmisiä varten avaamme myymälämme toistaiseksi arkipäivisin jo klo 06.30, kertoo kauppias Meronen.
– Toivomme, että asiakkaat kunnioittavat tätä mahdollisuutta vain riskiryhmiin kuuluvien asioinnin pyhittämiseksi.