Uutislehti Reimarin ensimmäinen numero tuli jakeluun 18.4.2007. Lauantaina pöydässämme ei näkynyt täytekakkua eikä 13 kynttilää kakussa. Talouselämäämme piinaa pahin tsunami vuosikymmeniin, kaikki ruuti on syytä säästää työntekoon.
Reimari perustettiin aikanaan tyhjiöön, joka syntyi, kun Haminassa kymmenisen vuotta ilmestynyt kaupunkilehti Haminan Seutu lopetti joulukuussa 2006.
Muutaman kuukauden ajan Haminan yritykset hapuilivat etsien markkinointikanavaa tuotteilleen, kunnes huhtikuussa 2007 kotien postilaatikoihin kolahti ensimmäinen Reimari.
Lehden synnyttäminen kävi sutjakkaasti, kun Haminan Yrittäjät oli heti lehti-idean takana ja yrittäjäjärjestö omistaa edelleen Reimaria kustantavasta Hamimedia Oy:stä 10 %.
Uutisoinnissa Reimarin sisällön keskiössä on aina ollut paikallisuus. Reimari on haminalaisuuden äänenkannattaja, mutta toimituksen on osattava katsoa etäämmällekin. Vaikka Hamina onkin pieni kaupunki, kansainvälisyys on aina leimannut Haminaa sataman ja rajan läheisyyden kautta.
Tänä päivänä kansainvälisyytemme takaa hakukoneyhtiö Google, josta on miljardi-investointeineen tullut uusi tukijalka Haminan taloudelle.
Lehtialakaan ei ole välttynyt koronapandemian kurimukselta. Ilmoitusmäärät ovat kuivuneet syöden samalla pohjaa kannattavuudelta. Printtimedian ohella saman ongelman kanssa painii kaupallisen puolen TV ja radio.
Kun ilmoitustuotot hiipuvat, sillä on merkitystä, sillä esimerkiksi Reimarissa ei muita tuottoja juurikaan ole.
Reimari selviytyi kuivin jaloin 2009 –2011 lamasta ja aikoo selättää tämänkin ahdingon. Siinä onnistumme parhaiten puhaltamalla ympäröivään talouselämään uskoa paremmasta. Menestyvä yrityselämä on Reimarille ja koko yhteiskunnallemme tärkein tuki.