Mika Nopanen avasi lihakaupan 10 vuotta sitten Harussa, vanhan Vaalimaantien varrella. Alussa oli omat haasteensa, joita eivät ainakaan helpottaneet terveysviranomaisten tiukat määräykset.
– Kaikilla meillä oli perhosia vatsassa, kun kauppa avattiin maaliskuussa 2011. Minä osasin kyllä rakentaa lihatiskin, mutta muu väkemme koostui ompelijasta ja kirjanpitäjästä. Hyvin meidät vastaanotettiin heti, muistelee Nopanen.
– Pian varmistui liiketoimintamme ydinsuunnitelman toteutuminen: ei kaupan tarvitse olla torin laidalla, jos tuotteet ja palvelu ovat huippuluokkaa. On muitakin menestyneitä lihakauppoja, jotka sijaitsevat keskustojen ulkopuolella.
Nopanen teki ennen yrittäjäksi ryhtymistään satunnaisia liha-alan töitä K-supermarket Kanuunassa, mutta leipätyö oli Summan paperitehtaalla. Kun tehdas lopetti vuoden 2008 alussa, mies läksi toteuttamaan unelmaansa. StoraEnso piti lupauksensa ja antoi 20 000 euron starttirahan.
Tuotantolaitos ja myymälä nousivat Nopasen kotitalon naapuriin.
– Kun myimme alussa tavaraa vain omalta tiskiltämme, asiakkailtamme saadun palautteen kannustamana ryhdyimme kehittämään leikkeleiden pakkausta ja pian tuotteitamme oli myös alueen marketeissa. Nyt toimitamme marketteihin myös grillattua tavaraa kuumana, broileria ja kassleria.
– On meillä myös asiakkaita, joille menee puolivalmisteita: rakennamme tilauksesta esimerkiksi liharullan, jonka asiakas omassa keittiössään paistaa. Ravintoloille menee myös paistovalmiita pihvejä. Tilauksesta lähdemme keikalle vaikka kokonaisena palvatun possun kanssa.
Palvatun lihan tuottaminen on olennainen osa Takaladon erikoisosaamista.
– Palvituotteiden määrä tuotannostamme on noin 30 %. Itse kehitimme uunin ja menetelmät, palvaaminen on meidän oma kruununjalokivemme.
Takaladon Lihassa on käynnissä sukupolvenvaihdos. Nopasen ja vaimo Sadun ohella yritys työllistää perheen kolme lasta Teemun, Karoliinan ja Matiaksen.
– Teemu on toimitusjohtaja, itse olen neuvonantajana hallituksen puheenjohtajana taustalla. Teemu ja Karoliina hallitsevat somen koukeroita, instaa ja facebookia, itse en sinne sekaannu. Uusia tuotteita kehittelemme koko ajan asiakkailta saatujen palautteiden mukaan.
Kaikki eivät uskoneet lihakaupan menestymiseen taajamien ulkopuolelle. 10 vuotta on mennyt ja Takaladon Liha voi hyvin.
Mika Nopanen sanoo, että laadukkaat tuotteet ovat kaiken ytimessä. Asiakkaiden kuunteleminen on tärkeää.
– Kolme sesonkia erottuvat myynnissämme. Joulu on suuri juttu meille kinkkuineen, mutta myös juhannuksen ja kesän grillituotteet ovat kysyttyjä. Lammasta olemme varanneet jälleen pääsisäisen eväiksi.
Mikä on kysytyin tuotteenne?
– Maalaispalvi taitaa leikkeleissä olla ykkönen, mutta palvatulla kasslerilla on myös vahvaa kysyntää, paljastaa Nopanen.