Nykyinen liikennelakimme astui voimaan kesällä 2018. Nyt lakiin puuhataan kuitenkin jo tarkennuksia, sillä mm. Liikenneturva on seurannut tarkkaan lain vaikutuksia.
Liikenneturvan muutosesityksistä selviää, mitkä ovat sen mielestä lain kipupisteitä. Odotukset eivät ole kaikilta osin täyttyneet. Ajokortin saaminen 17-vuotiaille tuli mahdolliseksi edellisessä lakimuutoksessa, mutta se edellytti riittäviä perusteita.
Nyt nuorimpien kuljettajien osuus näkyy onnettomuustilastoissa. Kun yli 18-vuotiaiden onnettomuustilastot ovat kaunistuneet, 17-vuotiaiden onnettomuusherkkyys on puolestaan lisääntynyt.
Liikennevalvontaa työkseen tekevän poliisin kanta on selvää suomenkieltä: monet autoillaan liikenteessä rälläävät nuoret ovat poliisin vanhoja tuttuja jo heidän mopovuosilta.
Liikenneturvan muutosesityksissä on joitakin nuoria ärsyttäviä kohtia. Nuori voisi saada luvan liikkua yksin autolla vasta koeajan jälkeen. Siihen saakka vierellä tulee olla esimerkiksi toinen vanhemmista.
Uuden ajokortin porrastamisessa suositellaan myös nuorelle kieltoa ajaa öisin. Yöllisistä kolareista on useita traagisia esimerkkejä viime vuosilta: auto täynnä nuoria, siihen sekaan yllytystä kovempaan vauhtiin ja matkan lopputulos kuullaan Ylen uutisissa.
Jokainen omaksuu ajokulttuurinsa omien kokemusten pohjalta. Vaikutelmia siihen imetään vanhemmilta sekä autokoulun väeltä. Useimmat tunnistavat vastuullisen liikenteen pyhimmät periaatteet, kaikille periaatteet eivät kutenkaan avaudu.
Liikenneturva on lain tiukentamisen kannalla, Autoliitto malttaisi odottaa vielä lisäkokemuksia nykylaista.
Yksi seikka 17-vuotiaiden ajokortin saamisen vaikeuttamiseen kelvannee myös Autoliitolle: jos kokelaalla on mopovuosilta alla ajokieltoja, hänelle ei aikaistettua ajokorttia tulisi edes harkita.