Haminan talousalueen uutislehti

Erikoislukio tarkoittaa muuttoa pois kotoa

Pääsykokeisiin lukemisen välillä Annika rentoutuu mm. ajamalla poneja. Valjaissa Marianne Raussin omistama nuori, raviponiuran alkeita opetteleva Sammalisen Ilari.

Peruskoulun jälkeen pitäisi osata päättää, minne seuraavaksi. Suurin osa jatkaa opiskelua lähellä kotia ammattiopistossa tai lukiossa, mutta toisinkin voi olla. Nuorella voi olla kyvyt ja kiinnostus jollekin tietylle alalle, kuten tieteisiin, taiteisiin tai urheiluun.

Suomessa on noin 70 erikoislukiota eri puolilla maata. Niiden tehtävänä on antaa oppilaalle mahdollisuus perehtyä ja sovittaa tavoitteellinen harrastaminen lukio-opintoihin.

Haminalainen Joanna Tynkkynen haki vuosi sitten yhteishaussa Savonlinnan taidelukioon. Siellä hän opiskelee kuvataidelinjalla graafista muotoilua ja tilasuunnittelua.

– Yleislukiossa ei ollut riittävästi taiteeseen painottavia tunteja. Taiteella on suuri merkitys elämässäni ja halusin panostaa siihen lisää, Joanna selittää.

– Toivon että voin jatkaa taiteen opiskelua jossain muodossa myös lukion jälkeen.

Vanhemmat olivat aluksi huolestuneita, varsinkin kun koulu on niin kaukana. Joanna kertoo, että kaverit ja vanhemmat myös epäilivät hänen selviytymistään arkiaskareista, kuten kokkaamisesta.

– Kyllä siihen oppii, kun ei niitä kukaan muukaan tee puolestasi. Ensimmäisenä­ yönä tosin mietin, että ”ei hitto mitä mie tääl teen”. ­Nopeasti uuteen ympäristöön kuitenkin tottuu.

Lukio on täyttänyt Joannan odotukset ja enemmänkin:

– En olisi edes voinut kuvitella kuinka ihana paikka taidelukio on. Täällä oppii paljon, saa  tukea ja palautetta samanhenkisiltä opiskelukavereilta ja opettajilta.

Erikoislukio antaa Joannalle mahdollisuuden suorittaa lukion oppimäärän lisäksi kuvataiteen erityisopintoja.

Valintoja omannäköiseen elämään

Koulutusvalintoja tehdessä on tärkeää kuunnella itseään ja mennä kohti sitä, mikä itsestä tuntuu tärkeältä. Annika Rantalalle tärkeitä asioita ovat tieteet, matkustaminen ja hevoset.

Ensimmäinen askel omannäköiseen elämään peruskoulun jälkeen oli jatko-opiskelupaikan valinta.

– Opinto-oppaasta bongasin luonnontiedelukion Helsingissä, ja tiesin että se olisi minun paikkani.

Lukion opetusohjelma tarjosi hyvän pohjan Annikan tavoitteelle päästä opiskelemaan lääke- tai eläinlääketiedettä. Ylioppilastutkinnon jälkeen  hän halusi pitää välivuoden, ja suosittelee sitä harkittavaksi muillekin.

– Pysähdys on paikallaan. Voi katsella ympärilleen ja miettiä, mitä haluaa tehdä.

Välivuosikin kannattaa käyttää hyödyksi. Annikalle se merkitsi, paitsi valmistautumista  pääsykokeisiin, myös aikaa matkustelulle ja hevosille.

– Hevosharrastus alkoi ratsastuksesta. Raviurheiluun tutustuin poniravikoulussa ja siihen jäinkin  heti koukkuun.

Annika hakeutui jo lukioaikana loma-ajoiksi töihin Itävaltaan ravitallille.

– Suomalaisilla on kaikkialla hyvä maine huolellisina ja sitoutuneita työntekijöinä.

Ravihevosten kanssa Annika on tehnyt töitä Euroopassa ja Australiassa. Nyt hän on kotona Haminassa valmistautumassa Helsingin yliopiston pääsykokeisiin.

– Ensimmäisellä kerralla en mahtunut valittujen joukkoon, nyt on edessä uusi yritys.

Annikan mielestä peruskoulun oppilaanohjauksessa voitaisiin puhua enemmän vaihtoehdoista ja esitellä erilaisia polkuja opintoihin tai ammattiin.

– Omassa lukiossani on kiva tapa järjestää esittäytymispäiviä. Niissä koulun entiset oppilaat käyvät kertomassa, millaiseksi elämä on lukion jälkeen tullut. Aito kokemustarina voi avata mielen ja antaa inspiraation toisellekin oman koulutuspolun etsintään.

Lue lisää aiheesta:

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli