Pitäjänsaaren pohjoisimmassa kolkassa Luotokadulla oli pihakohde, joka kiinnosti erityisesti miesväkeä, nuoria ja varttuneempia. Esko K. Lahti esitteli autokatoksessaan osaa laajasta sotilasaseiden kokoelmastaan, jonka keskiössä olivat hänen setänsä Aimo J. Lahden kehittämät aseet.
– Aseet kiinnostivat heitä, jotka näin pitkälle malttoivat kävellä, tuumi Lahti tyytyväisenä vieraitten kysymyksiin vastaillen.
Aimo Lahti (s. 1896) oli itseoppinut asesuunnittelija, jonka kehittämistä aseista legendan maineeseen nousi Suomi-konepistooli.
Kun Puolustuvoimat ei ottanut Lahden kehittämää asetta 1930-luvulla tuotantoonsa, Lahti möi lisenssin saksalaisen Willy Daugsin omistamalle Oy Tikkakoski Ab:lle. Kun asetta valmistettiin yli 100 000 kappaletta, Lahti vaurastui rojaltien ansiosta.
Aimo L. Lahden pöydältä on peräisin kaikkiaan noin 60 aseen suunnittelu ja kehittäminen.
Suomi-konepistoolin ohessa esillä näyttelyssä oli joukko Aimo Lahden suunnittelemia käsiaseita sekä pikakivääri, joka tunnettiin sodan aikana nimellä Lahti-Saloranta. Aseen kehitti Aimo Lahti yhdessä Arvo Salorannan kanssa.
– Saloranta teki aseen konstruktioon muutoksia, joita Aimo korjaili. Koskaan asetta ei saatu kenttäoloissa pakkasessa täysin toimivaksi väärien huolto-ohjeiden vuoksi, tiesi Esko K. Lahti.
– Aimo Lahden aseista on kirjoitettu kirjojakin, mutta kyllä hänen henkilöhistoriakin kiinnosti väkeä.
Sotiemme historiaan kuuluvat myös raskas konekivääri Maxim sekä näyttelyssä myös esitelty venäläinen sotasaalispikakivääri Degtarjev eli Emma, joka oli koulutuskäytössä Puolustusvoimissamme vielä 1970-luvulla.
Kokoelman kiinnostavin ase taisi olla saksalainen M40-konepistooli:
– Hitler lahjoitti Mannerheimille 75 v. syntymäpäivänä Imatralla Mercedes-Benz henkilöauton sekä Steyer-Puch/Mercedez -maasturin, jonka varusteisiin kuului MP-40-konepistooli. Lähellä oli tuolla matkalla myös Hitlerin tuho, sillä häntä kuljettanut lentokone oli vähällä törmätä paperitehtaan savupiippuun, valisti Esko K.