Yrittäjän päivän seminaari olivat jaossa perinteiset Haminan Yrittäjien jakamat yrittäjäpalkinnot. Vuoden 2021 yrittäjänä palkittiin Ville Meronen, K-Supermarket Kanuunan kauppias. Meronen on johtanut Kanuunan Haminan päivittäistavarakaupan ykköseksi aloitettuaan kauppiaana 2017.
Nuoren yrittäjän palkinnon vastaanotti Koskisen Höyläpuun Timo Koskinen ja Yksinyrittäjän palkinnolla muistettiin Sari Forsell-Honkosta, joka ahkeroi yrityksessään Jalkahoitola Villivarvas.
Yrittäjäpalkintojen jakaminen on ollut viime vuosina yksi Yrittäjän päivän seminaarin ohjelmanumeroista.
– Yrittäjä-palkinto lämmittää erityisesti sen vuoksi, että se on yrittäjäjärjestön myöntämä, sanoi Haminan Yrittäjien puheenjohtaja Nina Nylund.
Kanuuna-kauppias on vuoden yrittäjä Haminassa
Haminan Yrittäjät ry on palkinnut K-Supermarket Kanuunan kauppiaan Ville Merosen Vuoden yrittäjänä. Meronen vastaanotti huomionosoituksensa Vehkalahtisalissa pidetyn Yrittäjäseminaarin yhteydessä.
Kauppias Meronen, 44, on sekä yllättynyt että hyvillään palkitsemisesta.
– Palkinto kuuluu koko henkilökunnallemme. Meillä on yhteinen tahto tehdä työmme hyvin ja olla alueen paras kauppa, sanoo Meronen.
Meronen aloitti K-Supermarket Kanuunan kauppiaana vuonna 2017. Ensimmäinen vuosi meni keskellä myymälän peruskorjausta, jota seurasivat mittavat investoinnin myymälän tekniikkaan.
– Liikevaihtomme on kasvanut vuodesta toiseen. Viimeisin loikka osoitti vuodelta 2020 jopa 11 %:n kasvua liikevaihdolle, joka nousi 19,8 miljoonaan euroon.
Hyvän asiakaspalvelun ohella kauppiaan on osattava tehdä valtava määrä oikeita valintoja.
– Meillä on myynnissä 18 000 eri tuotetta ja itsenäisenä kauppana meillä on mahdollisuus päättää, mitä tuotteita meillä myydään. Asiakkaiden ääntä kuunnellen kauppa kehittyy notkeana koko ajan, kiteyttää kauppias Meronen.
Keskon K-Supermarket-ketjussa tehdään jatkuvasti mittauksia asiakastyytyväisyydessä. Kanuuna on keikkunut viimeiset vuodet kärkipaikoilla.
– Kahtena viime vuonna olemme olleet alueemme paras K-Supermarket ja koko maan mittauksissakin 15 parhaan joukossa. K-Supermarketketjussa Suomessa on lähes 250 kauppaa.
Menestyäkseen kaupan alalla on myymälää kehitettävä koko ajan. Ville Meronen sanoo, että liikevaihdon kasvu ei suoraan heijastu liiketulokseen. Koronapandemia on myös kauppojen kiusa.
– Koronan myötä kaupoille on tullut kokonaan uusia kulueriä. Myymälässä käytettävien kumihanskojen määrä on meillä moninkertaistunut, samoin kasvomaskit, joita ei käytetty ennen koronaa missään. Desinfiointipylväitä on tarjolla joka puolella.
– Koulupoikana sanoin vanhemmilleni, että yrittäjää minusta ei ainakaan tule. Nyt on meneillään 17:s yrittäjävuoteni.