HaminaKotkan Satama Oy:n investointitahti jatkuu Mussalon satamassa. Satamayhtiö rakentaa Mussalon D-alueelle uutta laituria 450 metriä.
Steveco Oy puolestaan rakentaa pari vuotta toimineen UPM:n selluterminaalin viereen vastaavan 400-metrisen terminaalin, joka tulee pääosin StoraEnson käyttöön. Investoinnin arvo on yli 10 miljoonaa euroa.
Stora Ensolla tulee olemaan sellutoimituksia satamaan ja käyttöä uudelle terminaalille:
– Terminaali on loistavalla paikalla Mussalon D-alueella tarjoten tehokkaat, turvalliset ja ympäristöä säästävät toimitusmahdollisuudet eri kuljetusmuodoille niin Eurooppaan kuin valtamerten taakse. Pystymme hyödyntämään terminaalia tarvittaessa myös jakelukeskuksena, kertoo Stora Enson Suomen logistiikasta vastaava johtaja Timo Hatva.
– Voimme käsitellä terminaalissa kokonaisia 450-metrisiä junia, joka helpottaa toimintaamme.
Suunnitellun varastoterminaalin keskeinen sijainti on olennaisen tärkeä juttu. Ahtausyhtiö Steveco Oy:llä on myös vankat perusteet investointipäätökselleen:
– Konttilaivalaitureiden sekä konventionaalisten laivojen käyttämien uusien laitureiden välittömässä läheisyydessä toimiva terminaali mahdollistaa eri laivausmuotojen käytön, perustelee Steveco Oy:n toimitusjohtaja Jari Immonen investointia.
HaminaKotka Satama Oy on vuosina 2017–2020 kehittänyt Mussalon D-osan perusinfraa kymmenillä miljoonilla euroilla. On täytetty vesialueita sekä rakennettu uusia rautatieyhteyksiä ja aallonmurtajia. 17 hehtaarin satama-altaan haraussyvyys on 17,7 metriä.
– Aluetta kehitetään edelleen vuosien 2021–2023 aikana lisäämällä sinne järjestelyraiteita varastoterminaalien tarpeisiin sekä rakentamalla uusia laituriosuuksia 450 metriä. Satamayhtiön investointien yhteisarvo alueelle on yli 70 miljoonaa euroa, josta osa on EU:n Verkkojen Eurooppa-ohjelman rahoittamaa.
– Mussalon D-alueesta on muodostunut valtakunnallisesti merkittävä metsäteollisuuden logistiikkakeskittymä, joka alusliikenteen 15,3 metrin kulkusyväyksineen on kilpailukykyinen koko Itämeren alueella, sanoo HaminaKotkan Satama Oy:n toi itusjohtaja Kimmo Naski.
Mussalon sataman järjestelyratapihan lopullista valmistumista piti odottaa 15 vuotta ja nyt ratapiha on turvalaitteita vaille valmis. HaminaKotkan satamiin tulee päivittäin 25 junaa.
– Väylävirasto on panostanut Kouvola – Kotka – Hamina -kolmion raiteiden kuntoon eivätkä 25 tonnin akselipainot vaunuissa enää ole hidaste liikennöinnille. Tämä on kiistatta maamme vilkkaimmin liikennöityä rata-aluetta.