Renkaat ovat autoilussa tärkeä asia, ellei sitten tärkein. Liikenteen asiantuntijoiden tilastoinneissa jopa joka kolmas vakavaan onnettomuus on johtunut auton puutteellisista renkaista.

Viime kesäkuussa voimaantulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat.  Jonkun mielestä konstikkaiksi, toisen mielestä yksinkertaisemmiksi.

Kun sää tai keli sitä edellyttävät, talvirenkaita on käytettävä autossa marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun ajan. Joulukuusta helmikuun loppuun kolmen kuukauden ajan talvirenkaiden käyttö on pakollista ilman kelivarauksiakin.

Rengasrumbaan liittyy aina kysymysmerkkejä. Ovatko autosi vanhat talvirenkaat enää ajokelpoisia vain onko nyt oikea paikka investoida uuteen rengassarjaan? Ratkaisu ei ole aivan yksinkertainen, sillä täysi rengassarja laadukkaita kumeja maksaa vaihtotöineen hyvinkin 1 200 – 1 800 euroa renkaiden koosta riippuen.

Renkaiden urasyvyys on tarkastettava ennen kuin ryhtyy vaihtamaan tai vaihdattamaan renkaitaan. Kun urat ovat kautta renkaan pinnan vähintään 3 millimetrin syvyiset, lain kirjain täyttyy, mutta jos urasyvyys on siinä ja siinä, hälytyskellojen pitäisi soida.

Riskirajoilla oleviin renkaisiin liittyy aina uhkatekijöitä. Asiantuntija-apua ja vinkkejä voi kysyä rengasliikkeen ammattilaisilta. Kyse ei ole ainoastaan lain kirjaimen täyttymisestä, vaan ennenkaikkea siitä, etteivät autosi renkaat vaarantaisi liikenteessä itseäsi tai muita.

Urien syvyys liittyy muihinkin riskitekijöihin, kuten vesiliirtoon, jonka vaara on ilmeinen heikkokuntoisilla renkailla ajaville.

Vesiliirtoon joutuminen on pysäyttävä tilanne kokeneellekin kuljettajalle. Vesiliirto syntyy, kun tien pinnalla on vesikerros, joka aiheuttaa ajoneuvon renkaan tai renkaiden ja tien pinnan välisen kitkan katoamisen. Rengas kadottaa yhteyden tien pintaan, kun rengas ikään kuin nousee renkaan eteen kertyvän vesipatjan päälle.

Vesiliirron pystyy parhaiten välttämään hyväkuntoisella rengastuksella ja maltillisella ajonopeudella märissä olosuhteissa.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja