Sähköautot ovat tulevaisuutta laajamittaisessa taistelussa ilmaston puolesta. Viikon takaiset uutiset kertoivat, että Hamina on vahvasti kiinni autojen sähköistymisessä. Haminaan Hillonlahden maisemiin suunnitellun akkumateriaalitehtaan rakentaminen alkaa ensi vuonna ja valmistuttuaan tehtaan on laskettu työllistävän alkuvaiheessa 150 henkilöä.

Kun Haminan tehtaan rinnalla suunnitellaan toista akkumateriaalitehdasta Kotkan Ristinkalliolle, alan teollisuuteen on seudullemme syntymässä muutaman vuoden kuluttua jo alkuvaiheissa noin 400 uutta työpaikkaa.

Vahingossa alan toimijat eivät Haminaan ja Kotkaan ole päätyneet. Kaupungit ovat lobanneet itseään ilmeisen menestyksellisesti ja tukena asiantuntijana on toiminut kehitysyhtiö Cursor.

Niin Haminan kuin Kotkankin tehdashankkeissa on vahvoina pääsijoittajina kiinalaisyritykset, joiden kumppanina vähemmistöosakkaana toimii Suomen Malminjalostus Oy.

Haminan tehtaan käyttämiä raaka-aineita ovat mangaani, nikkeli ja koboltti, joista valmistetaan prekursiomateriaalia Kotkan tehtaan jalostettavaksi. Raaka-aineita on saatavilla myös Terrafamen laitoksilta.

Haminan tehdashankkeen kiinalainen taustavoima CNGR on massiivinen, Shanghain pörssissä noteerattu teknologiayhtiö, jolla on vakaa aikomus hakea jalansijaa Euroopasta.

Kun seudullemme on luvassa 400 teollista työpaikkaa, se on kiistatta suuri uutinen. Suuri uutinen oli myös Summan paperitehtaan loppu 2007, jolloin työpaikkoja pyyhkiytyi pois tuo sama 400.

Kaikki uudet innovaatiot ja investoinnit eivät aina maaliin pääse. Siitä on muistissamme tuulivoimaloiden kokoonpanotehdas Winwind, jonka taru jäi muutamaan vuoteen.

Hyvät uutiset olivat viime viikolla kuitenkin valttia. On vain toivottava, että akkuteollisuutemme hankkeet purjehtivat maaliin liput liehuen ilman suurempia vastoinkäymisiä.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja