Tuomas Uski näyttää, miten helppoa se on: latausasemasta pistoke auton rasiaan ja akku alkaa latautua. Taloyhtiöissä oman autopaikan latausaseman kuluttama sähkö korvataan taloyhtiölle.

Sitä mukaa kun täyssähkö- ja lataushybridiautot lisääntyvät, tulee ratkaistavaksi myös niiden latauksen järjestäminen tavalla, joka on ratkaisuna turvallinen ja toimiva myös pitkällä tähtäimellä.

Sähköautoissa on usein varustuksena ns. tilapäislaturi, joka käy tavalliseen sukopistorasiaan. Sillä lataaminen on erittäin hidasta, lisäksi kiinteistön vanhoista, tarkastamattomista pistorasioista lataaminen voi pahimmillaan aiheuttaa tulipalon vaaran. Taloyhtiöissä lataamiseen tarvitaan joka tapauksessa aina taloyhtiön lupa.

Kiinteiden, auton lataukseen suunniteltujen latausasemien etuna on turvallisuuden lisäksi suurempi latausteho: kun auton 60 kilowattitunnin akun lataaminen tyhjästä täyteen vie sukon 1,8 kilowatin latausteholla helposti yli 30 tuntia, kiinteän latausaseman 11 kilowatilla aikaa kuluu 5-8 tuntia.

Haminan Energian palveluihin kuuluu sähköautojen latausratkaisut niin taloyhtiöiden ja liikekiinteistöjen kuin pientalojenkin tarpeisiin. Töpseli-palveluun kuuluvat kiinteät latausasemat, niiden asennus ja asiantuntijakartoitus jolla ennen laiteasennuksia selvitetään kiinteistön sähköistyksen soveltuvuus latauskäyttöön.

– Kartoitus on tärkeä varsinkin taloyhtiöissä. Niissä on tarvetta useille latauspisteille. Tarvitaan järjestelmä, jolla voidaan hallita yhdenaikaista kuormitusta, kertoo asiakkuuspäällikkö Toni Lahti Haminan Energialta.

Jos kiinteistön sähköverkkoa käytetään sähköauton lataukseen, vaativat vakuutusyhtiöt yleisesti, että olemassa olevien asennusten soveltuvuus on tarkistettava ja latauslaitteet huollettava säännöllisesti. Tarkastuksista on pyydettäessä esitettävä todistus.

– Omakotitaloissa ei useinkaan ole tarvetta varsinaiselle kartoitukselle, koska on kyse yhden talouden sähköjärjestelmään sovitettavasta latauspisteestä. Siihen riittää useimmissa tapauksissa sähköasentajan tarkastus ja siitä antama todistus.

Taloyhtiöille kartoitus on tarpeellinen sen selvittämiseksi, riittääkö kiinteistön sähkövalmius ja pitääkö sitä jotenkin muuttaa, kuinka paljon latauspisteitä tarvitaan, ja onko tarpeen rakentaa valmius latausasemien määrän lisäämiselle.

– Tavoitteena turvallisuus, yhteentoimivuus, käytännöllisyys ja pitkällä tähtäimellä toimiva ratkaisu, myyntipäällikkö Tuomas Uski kiteyttää.

– Investointi kannattaa ajatella kauaskantoisesti. Autot ja lataustehot kehittyvät jatkuvasti. Se asettaa vaatimuksia myös latausjärjestelmälle. Sähköautojen määrä on kasvussa. Tulevaisuutta ja esimerkiksi asunnon arvoa ajatellen latausvaihtoehdoista kannattaa kysyä.

Taloyhtiöt voivat saada latauspisteiden hankintaan ARA:n tukea jopa 35 %, henkilöasiakkaat työn osalta kotitalousvähennyksen.