Yhä uudet haasteet odottavat automyyjää, kun sähköautot lisääntyvät myös vaihtoautopuolella, sanoo Tatu Peltola.

Uuden auton ostaminen ja vanhan myyminen vaativat vankkaa ammattitaitoa. Paras konsultti on luotettava, tuttu automyyjä.

33 vuotta automyyjänä työskennellyt haminalainen Tatu Peltola sanoo, että kaikkeen ei ole vastausta automyyjälläkään.

– Autot ja koko ala muuttuvat niin vauhdikkaasti, että kaiken hallitsevia automyyjiä tuskin onkaan. Pelkästään auton ostotilanne on saanut kokonaan uudet muodot, kun autoja ostetaan jo sohvalla makoillen käymättä lainkaan autoliikkeessä, kertoo Peltola.

Myytävät autot ovat kattavasti esillä netissä. Ominaisuuksia vertaillaan eikä ostaja välttämättä edes soita tutullekaan luottomyyjälle. Jos jättää vaikka sydänyöllä nettiin toiveita haluamastaan autosta, valveutuneet myyjät ovat heti aamulla hereillä tarjouksineen.

– Mutkattomampaa kaupankäynti on kuitenkin, kun asiakas on myyjälle tuttu. Myyjän on joka tapauksessa hallittava kaikkien merkkien ja mallien keskeiset ominaisuudet ja erot. Tietopankkiaan myyjä päivittää sitten maahantuojan kotisivuilta.

Peltola on elänyt Haminan ja koko alueen autokaupassa muutosten virrassa. Alan työt hän aloitti Kotkassa Auto-Parikassa 1989 ja senjälkeen ovat verokortissa vilahtanet yritykset Autoportti, Delta-Auto ja Auto Suni, jossa mies on työskennellyt vuodesta 2010 lähtien.

– Takavuosien opeista ei tänä päivänä ole paljoa apua, kun asiakkaat ovat omatoimisia ja tietävät usein tarjolla olevista autoista enemmän kuin myyjä.

Peltolan mukaan uusien autojen kauppa taistelee toimitusvaikeuksissa, joita yritetään purkaa eri tavoin.

– Globaali komponenttipula riivaa yhtäläisesti autoteollisuutta. Se johtaa uusien autojen teknisiin toimitusongelmiin, kun asiakas joutuu odottamaan tilaamaansa uutta autoa jopa vuoden. Saman ajan asiakkaan vaihtoontuleva vanha auto vanhenee ja kerää lisää kilometrejä.

Uusien autojen saatavuusongelmia monet autoliikkeet paikkaavat hankkimalla ulkomailta vähänkäytettyjä autoja. Ne ovat tulleet liikenteeseen kaikilla herkuilla jo ennen komponenttipulaa.

– Ukrainan sota tuo autotehtaille myös omat ongelmansa, sillä Ukraina on ollut merkittävä uusien autojen johtosarjojen valmistaja. Ukrainassa toimitukset tökkivät, kun tekijät ovat sotatöissä.

Haminan autokauppa hiljeni pari vuotta sitten, kun Auto-Salpa lopetti kaupanteon Autoportilta vuokraamissaan tiloissa. Vielä 1980-luvulla tilanne oli toinen:

– Silloin autoja myivät Haminassa myös Auto-Viiala, Ympyrä ja vielä joitakin lyhytikäisiä yrityksiä. Nyt on kauppa keskittynyt Kotkan Keltakalliolle, jossa tarjontaa on laidasta laitaan, sanoo Tatu Peltola.