Haminan vastaanottokeskuksen Yassine Yousfi ja Soile Tilli kiittävät Haminan kaupungin hyvin myönteistä suhtautumista vastaanottokeskuksen aloittamisessa. – Hamina on hyvin valmistautunut tuloomme. Tulijat on noteerattu koulu- ja terveydenhoitopuolella, sanovat Yousfi ja Tilli.

Haminaan on avattu pakolaisten ja maahanmuuttajien vastaanottokeskus. Ensimmäiset 50 asiakasta vastaanottokeskus majoitti jo kesäkuun alussa. Hemcare Oy tuottaa vastaanottopalveluita yhteistyössä Maahanmuuttoviraston kanssa. Asumispalvelumme eivät ole laitosmaisia, vaan meillä on useita yksittäisiä asuntoja, joihin sijoitamme asiakkaitamme. Nyt käytössämme on myös muutamia asuntoja Kotkassa, mutta elokuussa kaikki asiakkaamme asuvat Haminassa, kertoo Haminan vastaanottokeskuksen johtaja Yassine Yousfi.

Haminan majoituskapasiteetti on maksimissaan 270 asiakkaalle.

Yassine Yousfi kertoo, että heidän toimintansa ja myös asiakkaat on otettu Haminassa lämmöllä vastaan. Apua pakolaisten sijoittamiseen tarjotaan koko ajan.

–  Pääosa eli 90 % asiakkaistamme tulee Ukrainasta, mutta ovemme ovat auki muillekin apua tarvitseville.

Haminan vastaanottokeskuksen toimisto toimii aivan ydinkeskustassa Raatihuoneentorilla ns. rautakauppakorttelissa (sisäänkäynti on sisäpihan puolelta). Töihin on palkattu ohjaajia, kaksi sairaanhoitajaa, sosiaaliohjaaja, sosiaalityöntekijä ja etuuskäsittelijä.

–  Asiakkaamme ovat pääasiassa perheitä. Yhteistä aikuisille asiakkaille on se, että he ovat kiinnostuneita työnteosta ja lähinnä kaikki työ kelpaa heille, kertoo vastaanottokeskuksen vastaava ohjaaja Soile Tilli.

–   Meille on tarjottu myös erilaista avustustavaraa, mutta näissä tiloissa niiden käsitteleminen on mahdotonta. Ohjaammekin tarjoajat Kulmakivessä toimivaan avustusjärjestöön.

Vastaanottokeskukseen saapuville tarjotaan välittömästi laaja palvelupaketti:

– Tarjoamme tulijoille majoituksen ja terveystarkastuksen, josta saa lähetteen mahdollisiin lisätarkastuksiin. Tulijoille järjestetään myös infotilaisuus ja Leipomoliike Aitolahti ja Konditoria Huovila Oy ovat tarjonneet syötävät asiakkaille, sanoo Tilli.

Vastaanottokeskuksen johtaja Yousfi ymmärtää, että kulttuurierot voivat olla suuria.

–   Tapa elää on meillä erilainen, ruoka on erilaista ja esimerkiksi jätteiden kierrättäminen voi olla tulijoille täysin uusi asia.

Tilli arvioi, että suurimmat tulijoiden haasteet tulevat ilmi kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.

–  Kotimaan ja maallisen omaisuuden jättäminen on pakolaiselle taatusti traumaattinen kokemus, eikä kellään ole tietoa paluustaan takaisin kotimaahansa. Heidän parissaan työskenteleviltä vaaditaan kärsivällisyyttä, on edettävä hitaasti, sanoo Tilli.