Haminan satamaan valmistuva jättimäinen LNG-terminaali ylitti vihdoin valtakunnallisen uutiskynnyksen, kun terminaaliin saapui ensimmäinen LNG-kaasua tuonut alus. Tähän saakka maamme kaasuongelmien keskiössä ovat olleet uutiset Inkooseen ensi vuonna vuokrattavasta LNG-aluksesta, mutta Haminan terminaali valmistuu tuotantoon jo lokakuussa.

Hollantilainen Coral Energy -alus toi Haminaan Vysotskista Venäjältä lastin LNG-kaasua, joka ei kuitenkaan päädy asiakkaille. Miinus 162-asteisen nestemäisen kaasuerän tehtävänä on kylmentää Haminan terminaali siihen tilaan, jotta se voi vastaanottaa ensimmäisen kaupallisen LNG-erän.

Haminan terminaali on kytketty maamme kaasuverkkoon, joten Haminan kautta maahamme tuotava kaasu on kaikkien asiakkaiden ulottuvilla.

Haminan LNG-terminaalin tilavuus on 30 000 m3. Ennen syöttämistä kaasuverkkoon –162-asteinen nestemäinen kaasuerä on palautettava höyrystämällä kaasumaiseen muotoon.

Aluksi Haminan terminaalin kapasiteetti on kolme terawattituntia, mutta kapasiteetti on mahdollista tuplata kuuteen terawattituntiin. Kohtuullisilla investoinneilla kapasiteettia on mahdollista nostaa siitäkin.

Nesteytetty venäläinen LNG-kaasu ei ole EU-pakotteiden alainen tuote, mutta tokkopa venäläinen tuote on kuitenkaan se halutuin LNG Haminaankaan. Samaa tavaraa valmistetaan esim. Norjassa Risavikassa Stavangerissa. Nykyisessä kaasupulassa eurooppalaiset toimijat rahtaavat kaasua myös Teksasista, Bahrainista ja Qatarista. Kaasu laivataan jättimäisillä LNG-aluksilla ensin Hollannin Rotterdamiin, josta pienemmät LNG-alukset hoitavat jakelun eteenpäin.

Haminan LNG-terminaali on vihdoin noussut TV-uutistemme pääaiheeksi. Vaikkei kaasu tänä aikana olekaan muotituote, Haminan Energian mittavalle investoinnille sopii toivottaa myötätuulta.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja