Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Talvihoito on aina tiimityötä

Raskaan kauhakuormaajan ohjaksissa Kari Hiukka.

Kadunhoidon arvostelu on kansalaisen oikeus, mutta kuinka moni tietää, millainen urakka kaduista vastaavilla on jokaisena pyrypäivänä?

– Päivät ovat pitkiä, 16 – 18 tuntia on normipäivä kovien lumituiskujen jälkeen, sanoo etumies Kari Hiukka Haminan kaupungin liikennealueilta.

Haminan kaupungin raskaiden kadunhoitokoneiden kuljettajilla on omat reviirinsä, mutta pahoilla keleillä avitetaan myös muilla alueilla.

– Kadunhoito on yhteispeliä. Parasta yritämme, mutta ei se aina kaikille asukkaille riitä. Valitettavasti auralta jää valli porttiliittymien kohdalle, kun ei niitä muuallekaan voi jättää, sanoo tiemestari Anne Parkko, jolle kuluva talvi on tehtävässä ensimmäinen.

Aura-auto on järeä peli. Helpointa työskentely on suoralla kadulla, jossa ei ole liittymiä, mutta tuollaisia katuja on vähän.

– Pysäköidyt autot ovat auraajien ja lumenpoistotyön harmi. Tilannetta on pyritty helpottamaan auraamisen ja lumenpoistotöiden aloittamisella aamuyöstä, jolloin kadullaliikkujia on vähemmän. Vuoropysäköinti ja pysäköinti kielletty -merkkejä on lisätty, mutta niistä ei ole saatu apua, kun määräyksiä ei noudateta, sanoo Hiukka.

Pysäköinninvalvonnalle olisi liikennealueen väen mukaan tarvetta.

Kadunhoitopuolen uusin Volvo on vasta reilun viikon ikäinen. – Kaikin mukavuuksin! Automaattivaihteet ja muut herkut. Lisää voimareservejä kaipaisin ehkä aurauksissa, sanoo kuljettaja Petri Komulainen.

Kiinteistöjen katuosuuksien jalkakäytävillä lumenpoisto ja liukkaudentorjunta kuuluu omistajille.

Se toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta on kiinteistöjä, jotka lyövät laimin velvollisuutensa.

– Tieosuuksia jää auraamatta, kun isot koneet eivät sovi kahta puolta pysäköityjen autojen väliin jäävään ränniin tai kiinteistöjen lumikasat estävät ajon, sanoo tiemestari Parkko.

Katoilta putoava lumi aiheuttaa myös vaaratilanteita.

– Koululaisten käytös aura-autoja kohtaan on vaarallista. Lapset asettuvat aura-autojen lumivyöryn alle. Aurattavan lumen seassa voi olla isoja jäälohkareita, irronnut kaivon kansi, reunakivi tai mitä vaan.

– Kodin ja koulun kautta pitää antaa valistusta lapsille, sillä konetyötä tekevät eivät voi pysäyttää konetta ja antaa valistusta, tuumaa Hiukka.

Tiemestari Anne Parkko ja etumies Kari Hiukka ovat valmiina jo seuraavaan lumipyryyn.

Lumisateella ei ole aikataulua, onneksi säätietojen ennustettavuus on parantunut.

– Ennusteita seuraamme aktiivisesti. Koko päivän sade on piinallisinta, se pitää kalustomme liikkeellä. Kaikissa talvihoitoon osallistuvissa koneissa on seurantalaitteet, joista nähdään, miten hoitotyö edistyy ja tarvittaessa hoitotoimenpiteitä voidaan kohdentaa kiireellistä toimintaa vaativaan kohteeseen, sanoo tiemestari.

– Haminassa talvihoitoon osallistuva porukka, niin omat työntekijämme kuin urakoitsijat, ovat todella motivoituneita työhönsä.

– Ratkaisuja mietimme yhdessä, hyviä käytäntöjä jaetaan, parhaaseen pyrimme aina. Huonon kelin sattuessa kannattaa työmatkaan varata hieman enemmän aikaa, sillä talvi muuttaa kelioloja nopeasti ja liikkeellä voi olla lumiaura tai työkone lumen poistossa!

Haminan kaupungin kalusto kippaa lumikuormansa Melttiin. Yksityisillä urakoitsijoilla osoitteena on Poitzintien lumenkaatoalue.

Lue lisää aiheesta:

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli

Lue myös