Perjantaina oli Pyhällön koulun oppilailla ja eskareilla hieman erilainen koulupäivä. Koko koulu ahkeroi pihalla permakulttuuriopas Ilkka Aulan johdolla. Suunnitelmissa oli perustaa koulun takapihalle uusi kasvupaikka permakulttuurin opein.
– Permakulttuurissa viljellään maata ja hoidetaan puutarhaa menetelmillä, jotka eivät kuluta maaperää esim. riistämällä ravinteita, tiivistämällä maaperää tai synnyttämällä eroosiota, Aula kertoo.
Tekeillä on ympyrän muotoinen alue, joka jaetaan 7 lohkoon, yksi kunkin luokan ja eskariryhmän hoidettavaksi. Ympyrän keskelle jää yhteinen alue, minne on tarkoitus istuttaa omena- ja kirsikkapuita.
– Ehkä sinne mahtuisi myös penkki. Paikka olisi viihtyisä ja rauhoittava esim. läksyjen tekoon, aprikoi 3.-4. luokkien opettaja Anu Oikkonen.
Kasvualustaa rakennetaan kerroksittain, kuin lasagnea. Pohjalle tulevan pahvi- sanomalehtikerroksen päälle kasataan risuja, ruoho- ja lehtisilppua, multaa ja hevosenlantaa. Päällimmäiseksi tulee kerros kuorikatetta. Aluetta muotoillaan ja lohkot rajataan puupölleillä. Urakka näyttää isolta, mutta oppilaat ovat innoissaan ja porukalla työ käy yllättävän nopeasti. Oppilaat löytävät multakasasta matoja ja toukkia, jotka pääsevät hellin käsin uutta kasvualustaa möyhentämään. Oppia luonnon monimuotoisuudesta parhaimmillaan.

– Tässä lapset näkevät konkreettisesti matojen ja muiden maaperän eläinten merkityksen, ja jättävät ne liiskaamatta, Oikkonen sanoo.
Oppilaat pääsevät mukaan suunnittelemaan, mitä kasveja tänne keväällä istutetaan.
– Mansikoita! Porkkanoita! Perunoita! Ilmassa sinkoilee erilaisia vaihtoehtoja.
Pyhällön koulun permakulttuurihanketta on sponsoroinut Osuuspankki, myös maaseututoimi on ollut yhteistyössä. Saaduilla varoilla on hankittu hedelmäpuita ja muun muassa kompostori.