– Tuo poika on parasta täällä. Kymmenen pistettä, sanoo apuvälineen kanssa liikkuva rouva.
”Tuo poika” on Emil Lahti, K-Supermarket Kanuunan työntekijä. Emilin erityisalaa on asiakaspalvelu. Emil opastaa, jos asiakas ei tiedä mistä hänen haluamansa tuote löytyy. Tarvittaessa hän auttaa asiakasta ostosten keräilyssä ja vie ne vaikka autolle asti.
– Hyvä palvelu on tärkeää, ja siisteys, Emil toteaa.
– Teen paljon muutakin: huolehdin että ostoskoritelineissä on sopivasti koreja ja että ne ovat siistejä. Kerään irtokärryt ja tasoittelen kärryjonot. Joskus kärryihin on jäänyt roskia jotka täytyy poistaa ja puhdistaa niitä muutenkin. Myös pullohuoneesta pidän huolta.
Emil on suorittanut logistiikan perustutkinnon Helsingissä Keskuspuiston ammattiopistossa (nykyisin ammattiopisto Live). Se on erityisammattioppilaitos jossa voi suorittaa ammattitutkinnon yksilöllisellä tuella.
– Kanuunassa olen nyt kolmatta vuotta ja täytyy sanoa, että olen viihtynyt erittäin hyvin.
Asiakkaat rakastavat Emiliä, joka on aina kohtelias ja hyväntuulinen.
– Emil on meidän aurinko, sanoo kauppias Ville Meronen.
– Halusimme panostaa asiakaspalvelussa myös asiakkaiden tukemiseen. Asiakaspalvelutyössä ihmisen persoonallisuus ratkaisee. Miten kohtaat asiakkaan, miten suhtaudut hänen ongelmaansa, teetkö työsi vastuullisesti. Siihen tarvittiin juuri oikeanlainen henkilö, hienotunteinen ja täsmällinen.
Kauppa haluaa olla vastuullinen myös työntekijöitään kohtaan. Asiaankuuluva palkka ja kokemuslisät kuuluvat jokaiselle.
Yleensä Emilin työpäivä sijoittuu juuri kaupan kiireisimpiin tunteihin. Silloin hänet voi nähdä rientävän erilaisissa tehtävissä, mutta aina on aikaa myös tervehdystenvaihdolle asiakkaiden kanssa.
Hyvä, henkilökohtainen palvelu, asiakkaiden ystävällinen kohtelu ja hetken rupattelu valaisee päivän. Todellakin, aurinko
