Seurahuoneen ostanut DualTech Oy aikoo muun muassa palauttaa Marskin salin vanhaan loistoonsa. Salin vanhaan loistoon kuuluu olennaisesti kaksi Tove Janssonin Haminan historiaa kuvaavaa seinämaalausta, jotka hän valmisti mittatilaustyönä Haminan kaupungin 300-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 1952.
Tove Janssonin seinämaalaukset saivat olla 70 vuotta alkuperäisillä paikoillaan, kunnes ne siirrettiin Raatihuoneelle vuonna 2022. Syy siirtoon oli Tove Jansson ja meri -näyttely, jonka vetonauloja maalaukset olivat.
Janssonin teokset ovat edelleen Raatihuoneen valtuustosalissa, jossa niitä ei enää voi kutsua seinämaalauksiksi, koska ne eivät peitä koko seinää. Lisäksi jos taiteilijalta olisi tilattu maalaukset vuonna 1952 valtuustosaliin, olisi ratkaisu teosten koon ja muodon suhteen ollut varmasti kovin erilainen.
Kävin paikan päällä katsomassa, miten teokset istuvat saliin. Pelkäsin, että ne hukkuvat isoon ja korkeaan tilaan, mutta pelkoni osoittautui osittain turhaksi.
Jos puhujakorokkeen puoleista maalausta nostettaisiin vähintään metri, se näkyisi paremmin. Takaseinän maalauksessa on kiinni sohvan selkänoja. Pieni varoetäisyys pitäisi olla. Nyt sohvalla istuvien rasvalettien ja hilsehiusten takaraivot osuvat maalauksen pintaan.
Pikaisesti tarkasteltuina maalaukset ovat kohtuullisessa kunnossa, vaikka tietääkseni niitä ei ole konservoitu koskaan. Mutta teoksia ei ole silti tarkoitettu kosketeltaviksi käsin, saatikka takaraivoin.
Tanssimme Päivin kanssa häitä Marskin salissa kesäkuussa 1980. Mieleeni tuosta illasta ei jäänyt muuta kuin kaunis morsian ja Tove Janssonin seinämaalaukset, jotka tekivät Marskin salista Marskin salin. Ilman maalauksia kabinetti on hengetön ja vaikuttaa jotenkin alastomalta.
Haminan kaupunki lainaa molemmat seinämaalaukset Helsingin taidemuseon Tove Jansson – Paratiisi -näyttelyyn, joka avautuu lokakuussa. Näyttelyssä on esillä Toven julkisiin tiloihin tehtyjä tilaustöitä. Tässä yhteydessä olisi ollut oiva mahdollisuus teosten konservointiin, mutta museonjohtaja Paula Koukin mukaan konservointi ei sisälly lainasopimukseen.
Prima Art Oy:n konservaattori Hannele Heporauta puhdisti maalaukset vuoden 2022 siirron yhteydessä, mutta se ei pelkästään riitä. Lähempää tarkasteltuna molemmat teokset ovat saaneet muutamia ilmeisen tahattomia osumia. Onneksi pubitikkaa niihin ei ole kukaan heittänyt.
Ainakin vuonna 2052 vietettävään Haminan kaupungin 400-vuotisjuhlaan mennessä teokset olisi syytä konservoida. Olisi kulttuuriskandaali, jos arvokkaat työt tuhoutuisivat huolenpidon puutteen vuoksi.
Kun Helsingin taidemuseon näyttely päättyy huhtikuussa 2025, olisi mainio tilaisuus siirtää Janssonin seinämaalaukset takaisin alkuperäisille paikoilleen Marskin saliin, jonka DualTech on luvannut palauttaa vanhaan loistoonsa. Jos näin ei tapahdu, voidaan Marskin salin nimi muuttaa Alastomaksi saliksi.