Sähköiset liikkumisvälineet yleistyvät vauhdilla. Äänettömästi jalkakäytävillä ja kevyen liikenteen väylillä liikkuvat skuutit eli sähköpotkulaudat yllättävät aina vauhdilla takaa tullessaan.
Skuutti on kevyt sähköajoneuvo, jolla saa ajaa Suomessa tieliikenteessä polkupyöräilyn liikennesäännöillä.
Sähköpolkupyörät ovat olleet liikkeellä jo muutaman kesän ja nyt on liikenteessä enemmän ja enemmän skuutteja myös Haminassa. Niiden käyttämistä vauhdittaa laaja vuokraskuuttien markkinointi ja laitteiden helppo saatavuus.
– Skuutilla on helppo ajaa ja sen käytön oppiminen käy nopeasti, sähköpotkulauta ja siihen rinnastettavat kulkuvälineet ovat oikein käytettynä hyvä ja helppo liikkumismuoto. Turvallisuudesta ei sen sijaan ole liikaa puhuttu, sanoo liikenneopettaja Olli Mäkelä.
Skuuteilla ajavat nykyään myös 8-15-vuotiaat lapset, joilla ei ole usein mitään tietoa liikennesäännöistä.
– Skuuttien käytön opastaminen kuuluu vanhemmille, joilla taas ei ole taitoa opettaa skuutin käyttöä. Skuutin pyöräkoko poikkeaa polkupyöristä, siksi tien epätasaisuudet ja jalkakäytävien kanttikivet ovat laitteille ongelmallisia.
– Sähköpotkulaudalla saa ajaa siellä missä polkupyörälläkin eli pyörätiellä, tien pientareella ja kadulla.
Jos skuuteilla ajaminen tuntuu riskialttiilta, ajamiseen on tarjolla myös opetuspaketti. Skuuttikortti (skuuttikortti.fi) on vapaaehtoinen ja ilmainen verkossa suoritettava ajokortti, jota voi suositella kaikille sähköskuutteja käyttäville, etenkin lapsille.
– Opetuspaketin suoritettuaan lapsi tajuaa skuuteilla ajamista koskevat liikennesäännöt ja vaaratekijät sekä saa varmuutta ajokin turvalliseen hallintaan, Olli Mäkelä toteaa.
– Uutisissa on jo ollut kuolemantapauksiakin, kun skuutin päällä on ollut useampi henkilö. Vakavia loukkaantumisia on useita. Turvallisuutta ei voi koskaan liikaa painottaa. Skuutti ei ole lelu. Huolimattomuus liikenteessä voi olla turmiollista.
– Skuutit kiihtyvät nopeasti tuoden oitis myös vaaratilanteita liikenteeseen.
Skuuttien nopeus ei saa nousta yli 25 km/h:n, muuten niihin on otettava liikennevakuutus. Nyrkkisääntö on, että alle 25 kg painoisia skuutteja ei tarvitse liikennevakuuttaa, kunhan niiden nopeus jää alle 25 km/h:n. Yli 25 kg painoiset sensijaan on vakuutettava.
– Skuutin kuljettajilla ei ole kypäräpakkoa. Tässä asetukset eivät ole pysyneet ajassa mukana, mutta jokainen järkevä varustaa aina päänsä kypärällä. Turmatilastot ovat kovassa kasvussa. Liian varovainen ei skuutin kuljettaja voi olla, sanoo Mäkelä.
Matkustajaa skuutilla ei saa kuljettaa missään tilanteessa.
– Jos skuutin päällä on enemmän kuin kuljettaja, skuutin hallinta liikenteessä on todella vaikeaa. Jarruttaminen ei onnistu normaalisti, kun painoa on liikaa, mutta myös ajamisen hallinta on vaikeaa.