Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Haminassa puhdistettu jäteöljy käy hyvin kaupaksi maailmalla

Hillonlahden etelärannalla sijaitseva öljynkierrätyslaitos tehtailee tuotantoennätyksiä.

Runsaan neljän hehtaarin tontilla Hillonlahden etelärannalla tapahtuu suoranainen ihme koko ajan. Autoissa, laivoissa ja monenlaisissa laitteissa käytetty jäteöljy muuttuu Haminassa puhtaaksi perusöljyksi, joka voi palautua käytettynä takaisin laitokselle lukemattomia kertoja. Kierrättäjänä on Suomen ainoa jäteöljyn uudelleenjalostaja STR Tecoil Oy. 

– Meistä ollaan maailmalla hyvin kiinnostuneita, sanoo projektijohtaja Mika Pöyry selvästi ylpeänä.

Suomalaisesta Tecoilista tuli Hillonlahden laitoksen omistaja 11 vuotta sitten, kun laitoksen vuonna 2009 rakentanut L&T Recoil Oy ajautui konkurssiin. Aika ei vielä silloin ollut kypsä jäteöljyn uudelleenjalostukselle. Pelkkä noin 80 miljoonan euron investointi ja prosessin tekniset haasteet olivat olleet liian suuret. Toimitusjohtaja Juha Kokko myöntää, ettei alku ollut Tecoilillekaan helppo. 

– Tehtiin monta vuotta aika kovia tappioita ennen kuin pystyttiin suunta kääntämään. Panostettiin laatuun, jolla meidän tuotteemme myydään voiteluainetehtaille, hän kertoo. Nyt laitos jalostaa vuodessa 70.000 tonnia jäteöljyä.

– Lopputuote on Euroopan, ellei koko maailman parasta kierrätettyä perusöljyä, kehuu Kokko.

Menestystä on vauhdittanut maailmalla viime vuosina vauhdilla yleistynyt ympäristötietoisuus. Kierrätetty perusöljy syrjäyttää maasta porattavaa raakaöljyä.

– Vielä 3 vuotta sitten ei olisi ikinä uskonut, että kaikki isot öljy-yhtiöt haluaa kilpailla ja ostaa tällaisia kierrätettyjä perusöljyjä, kertoo Juha Kokko.  

– Se hiilijalanjälki on niin paljon alhaisempi, ja jäteöljyähän voi sitten kierrättää loputtomiin.

Laborantti Kaisu Lavi tutkii laitokselle tulleesta jäteöljyerästä otetun näytteen ominaisuuksia. Vieressä projektijohtaja Mika Pöyry.

Kovaa kilpailua raaka-aineesta

Uudelleenjalostukseen kelpaavat mm moottori-, vaihteisto- ja hydrauliikkaöljyt, laivojen moottoriöljyt, kiertovoiteluöljyt, kompressori-, turbiini- ja voimansiirtoöljyt. Tecoil järjestää öljyjen kuljetuksen kotimaasta ja muualta Euroopasta Haminaan.  

Korkealaatuisinta perusöljyä vetykäsittelyllä jalostavia laitoksia on koko Euroopassa Haminan lisäksi vain Saksassa ja Italiassa. Raaka-aine maksaa ja siitä käydään kovaa kilpailua erityisesti jäteöljyn polttolaitosten kanssa. 

– Niiden päästöt ovat valtavia, sanoo Kokko. Tiukentuvat ympäristövaatimukset tekevät kierrätetystä öljystä jatkossa entistäkin halutumpaa. 

Arvojen muutos on merkinnyt Tecoilille miljoonien liikevoittoja. Projektijohtaja Mika Pöyry kertoo, että laitoksen tuotanto on ollut viime vuosina erityisen ripeää. Mikään ei hänen mukaansa kasvukäyrän suuntaa muuta. 

– Olemme viime vuosina olleet ihan tyytyväinen yhteisöveron maksaja Haminan kaupungille. Tänä vuonna tuotamme enemmän kuin viime vuonna ja seuraavana vuonna vielä enemmän, hän ennustaa. Yhtiön liikevaihto on nyt 55 miljoonaa euroa.

Mustasta jäteöljystä jalostetaan Haminassa läpinäkyvää perusöljyä.

Laajennuksia luvassa

Kierrätetyn perusöljyn kysynnän kasvu voi johtaa tuotannon laajentamiseen Haminassa. Mahdollisuuksia uusiin investointeihin lisää viime vuonna toteutunut kauppa, jolla ranskalainen energia-alan suuryritys TotalEnergies osti Tecoilin. Maailman suurimpiin kuuluva voiteluaineiden valmistaja saa kaupan myötä käyttöönsä entistä enemmän kierrätysöljyä. 

Tecoil puolestaan sai kaupalla leveämmät hartiat laajennushankkeiden toteuttamiseen.

– Suunnittelupöydällä on uusien prosessiyksiköiden rakentamista entisten viereen tai sisään, kertoo Mika Pöyry. 

– Kapasiteetin nosto ei ole helppoa, mutta tahtotila kasvuun on olemassa. Mahdolliset laajennukset on tarkoitus toteuttaa nykyisellä tontilla. Yritys myös aikoo pysyä Haminassa.  

Tecoilin palkkalistoilla on nyt viitisenkymmentä työntekijää, mutta määrä voi nousta. Toiminnan kasvu tuo lisäksi välillistä hyötyä mm kuljetus- ja satamatoiminnoille. Jäteöljy tulee tehtaalle säiliöautoilla ja valmis perusöljy lähtee maailmalle rekkakonteissa laivoilla. 

Lue lisää aiheesta:

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli