Suomi voitti jääkiekon maailmanmestaruuden 7. päivänä toukokuuta tasan kolmekymmentä vuotta sitten Globen-hallissa, Tukholmassa. Se oli Suomen ensimmäinen kultamitali jääkiekon arvokisoissa.
Minulle tuo Globenin kultainen hetki oli hyvinkin henkilökohtainen. Työskentelin tuolloin Helsingin Puhelinyhdistyksessä, joka pari vuotta myöhemmin muuttui Elisaksi.
Vastuullani oli mm. konsernin markkinointi ja viestintä. Urheilun ja kulttuurin sponsorointi oli osa yrityksen markkinointia.
Telealaa oli ryhdytty vapauttamaan ja kilpailu asiakkaista oli kovaa. HPY:llä oli rasituksenaan paikallisen puhelinyhtiön leima. Valtakunnallisuutta ja kansainvälisyyttä huokuvat yhteistyökumppanuudet olivat yksi keino vanhan mielikuvan muuttamiseksi.
Kaikki alkoi siitä, kun olin syksyllä 1994 pikkuporukalla Oslossa golfmatkalla. Mukana ollut jääkiekkomaajoukkueen johtaja Heikki Riihiranta kertoi reissun aikana, että yksi Leijonien sponsoreista oli vetäytynyt ja pelipaidan olkapäät ovat ”vapaana”. Kerroin Hexille saman tien, että HPY ottaa kyseisen mainospaikan ja että sopimus voidaan allekirjoittaa heti, kun pääsemme takaisin Suomeen. Löimme kättä päälle asian vakuudeksi.
Ja niinhän siinä kävi. Jo vuoden vaihteessa maajoukkueen olkapäissä mainostettiin HPY:n ja yksityisten puhelinyhtiöiden 109-kaukopuhelua ja 999-ulkomaanpuhelua. Myöhemmin kävi ilmi, että samaa pelipaidan mainospaikkaa olisi halunnut itselleen muutama muukin yritys, niiden joukossa yksi Elisan kovista kilpailijoista. Nopein söi tälläkin kertaa hitaat.
Ajoitus oli loistava. Heti seuraavana keväänä Leijonat räjäyttivät pankin ja ottivat kauan odotetun kultamitalin. Olin itse katsomassa loppuottelua eikä riemulla ollut rajoja. Oslon reissulla edellissyksynä oli syntynyt ajatus, että jääkiekon maajoukkue olisi hyvä kumppani HPY:lle, ja sitä se olikin. Yhteistyösuhde kesti yli kaksikymmentäviisi vuotta, mitä voi pitää urheilun sponsorointialalla ennätyksellisenä.
Yhteistyö jääkiekkomaajoukkueen kanssa ei tarkoittanut pelkästään kansallista ja kansainvälistä näkyvyyttä. Maajoukkueen tunnetut hahmot, kuten päävalmentajat Curre Lindström ja Hannu Aravirta, olivat suosittuja alustajia Elisan henkilöstö- ja asiakastapahtumissa. Heidän oppejaan muun muassa joukkuehengen luomiseksi voittojen ja tappioiden keskellä saattoi hyvin soveltaa myös yrityselämässä.
Jääkiekko-ottelujen yhteyteen rakentamamme asiakastapahtumat olivat myös hyvin suosittuja ja ne palvelivat erinomaisesti yrityksen kaupallisia tavoitteita.
Yritysten markkinointia suunnitellaan yleensä huolella ja harkiten. Joskus eteen tulee kuitenkin tilanteita, jossa päätökset on tehtävä nopeasti.
Vuosien aikana on voitu todeta, että sattuman kautta alkanut yhteistyö nousuhuumassa ja suuren kansansuosion aallolla ratsastavien Leijonien kanssa tuki sopivalla tavalla HPY:n ja sittemmin Elisan yrityskuvan kehittämistä.