HaminaKotkan sataman elokuun liikennetiedote oli kylmä merivettä kasvoille. Liikennevirrat alkoivat hiljetä kesäkuusta lähtien, ja elokuussa liikenteen kokonaismäärä oli lohduttomat 40 prosenttia pienempi kuin kevään parhaimpina kuukausina.

Tavallaan tilanne oli odotettavissa, vaikka yllättävänkin hyvä alkuvuosi piti toiveajattelua yllä. Maailmanpolitiikka ja sen heijastusvaikutukset metsäteollisuuteen realisoituvat nyt satamaan, jolle metsäteollisuustuotteiden vienti on tärkeä tukijalka. Tämä on jo näkynyt lomautuksina satamassa. Satamista lähtevän tavaramäärän muutos on herkkä talousmittari, Suomen viennistä noin 94 prosenttia kulkee meritietä. Teknologiateollisuus ry julkaisi tammikuussa selvityksen vientiteollisuuden vaikutuksesta Suomen talouteen ja työllisyyteen. Selvityksen mukaan 47 prosenttia kansantuotteesta on suoraan ja välillisesti sidoksissa vientiyritysten toimintaan.

Jossain vaiheessa kuopasta aina noustaan, mutta siihen tarvitaan uusia tukijalkoja. Luonnonvarojen kestävää käyttöä lisäävät ja ympäristöhaittoja vähentävät clean tech -ratkaisut ovat yksi aivan lähitulevaisuuden mahdollisuus, sillä globaali ilmaston lämpenemisen hillitseminen vaatii pikaisesti isoja ratkaisuja.

Tarja Autio

Päätoimittaja